4/2011

Opis przypadku

Zapalenie tylnego odcinka błony naczyniowej w okresie niemowlęcym

Monika Modrzejewska
Ewelina Lachowicz
Danuta Karczewicz
Alicja Zdanowska

Chair and Clinic of Ophthalmology, Pomeranian Medical University, Szczecin, Poland
NZOZ “Łokietek” Ophthalmological Health Center
Klinika Oczna 2011, 113 (4): 352-356
Data publikacji online: 2011/12/04

Celem pracy jest przedstawienie objawów klinicznych zapaleń błony naczyniowej o etiologii wirusowej i pasożytniczej oraz przebiegu tej choroby, a także współistniejących zmian siatkówkowych w okresie niemowlęcym.

Pacjent i metody: Zapalenie błony naczyniowej i siatkówki rozpoznano u czworga niemowląt w okresowym, rutynowym badaniu okulistycznym. W celu ustalenia diagnozy u chorych w obserwowanej grupie wykonano badania laboratoryjne w kierunku schorzeń bakteryjnych, wirusowych i pasożytniczych. Obrazy z dna oka archiwizowano za pomocą aparatu Ret-Cam II. W omawianych przypadkach w leczeniu stosowano celowaną antybiotykoterapię oraz leki przeciwwirusowe. W przypadku współwystępowania odczynu szklistkowego z zapaleniem błony naczyniowej leczenie wspomagano steroidoterapią.

Wyniki: U niemowląt na podstawie badania okulistycznego potwierdzonego testami laboratoryjnymi rozpoznano infekcję wirusową. U dwojga z omawianych dzieci zakażenie spowodowane było infekcją cytomegalowirusem (CMV) w przebiegu transferu wewnątrzmacicznego od matki chorego dziecka, zakażenia okołoporodowego lub podczas karmienia piersią. W dwóch pozostałych przypadkach infekcja miała charakter mieszany, pasożytniczo-wirusowy, spowodowany jednocześnie toksoplazmozą, różyczką i cytomegalią. Zastosowanie terapii o szerokim spektrum działania doprowadziło do całkowitego wyleczenia zmian zapalnych siatkówkowo-naczyniówkowych u wszystkich omawianych dzieci.

Wnioski: Zapalenie tylnego odcinka błony naczyniowej w okresie noworodkowym lub niemowlęcym może być powikłaniem związanym z infekcją wirusową lub pasożytniczą. Obecność okulistycznych objawów zapalenia w błonie naczyniowej i siatkówce może być wskazaniem do wykonania badań serologicznych w celu potwierdzenia infekcyjnej etiologii zapalenia. Wcześniactwo, karmienie piersią, poród siłami natury i schorzenia współistniejące mogą być czynnikami sprzyjającymi występowaniu chorioretinitis w okresie niemowlęcym.

The aim of this review is to present cases of chorioretinitis in infants caused by viral and parasitic infections.

Material and methods: Four infants with viral chorioretinitis were identified in a routine ophthalmological examination. Laboratory tests towards bacterial, viral and parasitic diseases were performed.

Results: Toxoplasmosis, rubella, and CMV infections were diagnosed in clinical and laboratory tests. After a wide spectrum of therapy a total remission of inflammatory process in all the discussed children was observed.

Conclusions: Posterior uveitis is an ocular complication which can be connected with viral or parasitic infections in postnatal period. Prematurity, normal delivery, intrauterine transmission, breast feeding, comorbid diseases might be associated with chorioretinitis in infants.

zapalenie błony naczyniowej, infekcje wirusowe i pasożytnicze, okres niemowlęcy