2/2013

Opis przypadku

Wytrzeszcz gałki ocznej jako pierwszy objaw rozsianej postaci raka drobnokomórkowego płuc

Iwona Obuchowska
Zofia Mariak
Barbara Pawluczuk

Department of Ophthalmology Medical University of Białystok
Klinika Oczna 2013, 115 (2): 135-140
Data publikacji online: 2013/06/21

Rak drobnokomórkowy płuc charakteryzuje się szybkim wzrostem i wczesnym tworzeniem przerzutów. Zmiany wtórne najczęściej umiejscawiają się w: nadnerczach, mózgu, wątrobie oraz w układzie kostnym. Już podczas wstępnego rozpoznania raka drobnokomórkowego płuc przerzuty ma nawet 70% pacjentów. Zmiany przerzutowe do oczodołu i gałki ocznej rozwijają się u około 0,7–12% chorych. Przerzuty do oczodołu mogą manifestować się takimi objawami klinicznymi jak: wytrzeszcz, dwojenie, ból oka, ograniczenie ruchomości gałki ocznej, zamglone widzenie, obrzęk powiek, przekrwienie i obrzęk spojówki, wzrost ciśnienia wewnątrzgałkowego oraz obrzęk tarczy nerwu wzrokowego. Przedstawiamy rzadki przypadek wytrzeszczu gałki ocznej, który jest pierwszym objawem zmiany przerzutowej raka drobnokomórkowego płuc do oczodołu.

Small cell lung cancer is characterized by rapid growth and early metastases. The most frequent locations of the secondary lesions include adrenal glands, brain, liver, and skeleton. On initial diagnosis, up to 70% of patients with small cell lung cancer have metastases. Metastases to the eye or orbit developen approximately 0.7–12% of patients with lung cancer. Clinical signs and symptoms of orbital metastases may include exophthalmos, diplopia, pain, limited ocular motility, blurred vision, swollen eyelid, conjunctival hyperemia and edema, increased ocular pressure and papilledema. Here, we report a rare case of exophthalmos as the first manifestation of a metastatic tumor of orbit due to small cell lung cancer.

wytrzeszcz gałki ocznej, rak płuc, przerzuty do oczodołu