Klinika Oczna

Streszczenie

4/2017 vol. 119
Artykuł oryginalny

Wpływ luteiny na całkowity status antyoksydacyjny we krwi u ludzi

  1. Department of Human Physiology, Medical University of Lodz, Poland
Data publikacji online: 2018/06/05
Pełna treść artykułu
Confronting perimenopausal women’s knowledge of coronary heart disease with their health behaviours. Controversial role of hormone replacement therapy in the protection of coronary heart disease

Cel

ocena całkowitego statusu antyoksydacyjnego osocza po suplementacji luteiną u ludzi zdrowych.

Materiał i metody

do badania przystąpiły 44 zdrowe osoby w wieku od 20 do 77 lat, które zostały przydzielone do 3 grup. Badani z każdej grupy przez 3 miesiące przyjmowali inną dawkę luteiny (8,0 mg, 10,0 mg, 12,0 mg). Przed suplementacją oraz po 3-miesięcznej suplementacji we krwi osób badanych oznaczano całkowity status antyoksydacyjny.

Wyniki

po suplementacji luteiną zaobserwowano wzrost całkowitego statusu antyoksydacyjnego u badanych ze wszystkich trzech grup. Istotny statystycznie wzrost całkowitego statusu antyoksydacyjnego spowodowała dawka 8,0 mg luteiny.

Wnioski

1. Suplementacja luteiną u ludzi zdrowych powoduje wzrost całkowitego statusu antyoksydacyjnego zależny od zastosowanej dawki. 2. Największy wzrost całkowitego statusu antyoksydacyjnego obserwowano po zastosowaniu najniższej dawki luteiny.

Udostępnij
without publication fees
without publication fees