3/2013

Zachodniopomorskie Centrum Onkologii w Szczecinie
Klinika Oczna 2013, 115 (3): 234-237
Data publikacji online: 2013/09/26

Cel: Przedstawienie obrazu klinicznego, diagnostyki i leczenia pacjenta z pierwotnym chłoniakiem wewnątrzgałkowym w obserwacji 2,5-letniej.

Materiał i metody: U 62-letniego mężczyzny, z powodu nawracającego obustronnego zapalenia błony naczyniowej o nieznanej etiologii powikłanego zaćmą, wykonano fakowitrektomię z tamponadą olejem silikonowym. W trakcie zabiegu stwierdzono kremowożółte nacieki, z których pobrano aspirat do badań immunocytochemicznych – rozpoznano chłoniaka typu B. Dodatkowe badania, hematologiczne i neuroobrazowe głowy i oczodołów, były w granicach normy. W czasie 2,5-letniej obserwacji pacjent był leczony okresowo iniekcjami wewnątrzgałkowymi Metotreksatu (MTX) w dawce 400 μg/0,1 ml do oczu prawego i lewego (OP, OL). W okresie obserwacji wykonywano okresowo rutynowe badania okulistyczne.

Wyniki: W trakcie leczenia uzyskano regresję nacieków limfocytarnych w obojgu oczach. Najlepiej skorygowana ostrość wzroku do dali OP/OL utrzymywała się na stałym poziomie i wynosiła kolejno 0,2 i 0,3 (tablice Snellena). Ciśnienie wewnątrzgałkowe oraz przedni odcinek OP/OL były w granicach normy. Na dnie oczu obserwowano nowe małe nacieki limfocytarne, które ulegały regresji po iniekcji Metotreksatu. Jednorazowo leczenie było wspomagane endofotokoagulacją laserową OL oraz 2-, 3-krotnie laseroterapią argonową OP/OL. Do dzisiaj nie zaobserwowano uogólnienia procesu chorobowego.

Wnioski: Miejscowa chemioterapia Metotreksatem może być skuteczną i bezpieczną metodą leczenia pierwotnego chłoniaka wewnątrzgałkowego. Należy jednak pamiętać, że ze względu na duże prawdopodobieństwo uogólnienia procesu chorobowego i miejscowych nawrotów choroby pacjent powinien pozostawać pod stałą kontrolą okulistyczną i onkologiczną.

Purpose: To present clinical manifestation, diagnosis and treatment of a patient with the primary intraocular lymphoma at 2.5 year follow-up.

Patient and methods: Phaco-PPV with silicone oil tamponade was performed in a 62 year old man with a diagnosis of recurrent bilateral uveitis of unknown etiology complicated by cataract. The creamy-yellow infiltrates were identified and aspirates were collected for immunocytochemical evaluation during the surgery – B-cell lymphoma was diagnosed. The results of additional tests – hematologic workup, head and orbit neuro-imaging – were within normal limits. The patient has been treated with regular intraocular injections of Methotrexate at a dose of 400 µg/0.1 ml to both eyes for 2.5 years. Regular routine ophtalmic examinations were performed during the said follow-up period.

Results: The lymphocyte infiltrations in both eyes regressed during therapy. The best corrected distance VA remained stable and was 0.2 in RE and 0.3 in LE (Snellen). The intraocular pressures and anterior segments in both eyes were normal. The new small lymphocyte infiltrates were observed in the fundi and were successfully treated with additional Methotrexate injections. Methotrexate treatment was augmented with a single laser endophotocoagulation in the LE and 2, 3-time argon laser photocagulation in both eyes. To date, there no systemic symptoms of the disease have been observed.

Conclusions: Local chemotherapy with Methotrexate may be an effective and safe treatment of primary intraocular lymphoma. However, due to high potential for systemic and local spread, patients should be monitored on a regular basis by ophthalmologists and oncologists.

pierwotny chłoniak wewnątrzgałkowy, miejscowe leczenie Metotrexatem