2/2011

Bogdan Solnica
Tomasz Mach
Aleksander Garlicki

Klinika Chorób Zakaźnych Katedry Gastroenterologii, Hepatologii i Chorób Zakaźnych Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum w Krakowie
Klinika Okulistyki i Onkologii Okulistycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum w Krakowie
Zakład Diagnostyki Katedry Biochemii Klinicznej Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum w Krakowie
Klinika Oczna 2011, 113 (2): 149-152
Data publikacji online: 2011/06/29

Wstęp
Toksoplazmoza jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych chorób pasożytniczych na świecie, czynnikiem etiologicznym jest pierwotniak Toxoplasma gondii. Zakażenia są z reguły bezobjawowe lub skąpoobjawowe, u około 10% choroba przejawia się w postaci limfoadenopatii. Rzadziej w przebiegu toksoplazmozy dochodzi do zajęcia innych narządów, oczu, ośrodkowego systemu nerwowego, wątroby, serca. Celem pracy jest ocena zachowania się wybranych cytokin we krwi pacjentów z toksoplazmozą z zajęciem gałki ocznej.

Materiał i metody
Ocenie poddano 30 chorych, w wiek u 19-42 lat, leczonych z powodu ocznej toksoplazmozy. Grupę kontrolną stanowiło 20 zdrowych ochotników niechorujących na choroby przewlekłe, w wieku 20-48 lat. Oznaczono w surowicy krwi morfologię z obrazem odsetkowym leukocytów, stężenie CRP, IL-8, IFN-γ. U osób z rozpoznaną oczną toksoplazmozą badania wykonywano przed rozpoczęciem leczenia przeciwpasożytniczego.

Wyniki
Stwierdzono statystycznie istotne niższe stężenia w surowicy krwi IFN-γ (1,52 vs 4,18 pg/ml; p = 0,002) oraz IL-8 (22,96 vs 94,3 pg/ml; p = 0,007) u pacjentów z oczną toksoplazmozą w porównaniu do grupy kontrolnej. Nie wykazano istotnych korelacji między badanymi cytokinami a morfologią, CRP we krwi obwodowej.

Wnioski
Niskie stężenie IFN-γ i IL-8 w surowicy jest istotnym czynnikiem w patogenezie reaktywacji ocznej toksoplazmozy

Introduction
Toxoplasmosis is one of the most common parasitic infections in the world, it is caused by Toxoplasma gondii. The infection is typically asymptomatic or the symptoms are very mild. Approximately 10% patients have limphadenopathy, involvement of the others organs, like eyes, nervous system, liver, heart, are observed more rarely. The aim of our study was to assess the level of selected cytokines in blood among patients with ocular toxoplasmosis.

Material and methods
We have enrolled in the study 30 patients, 19-42 years old, treated for ocular toxoplasmosis, and 20 healthy volunteers, 20-48 years old, to the control group. Tests for blood morphology, C-reactive protein, the level of IL-8 and IFN-γ were performed in all patients. The blood parameters in toxoplasmosis group were performed before antiparasitic treatment was given.

Results
The level of IFN-γ in blood was lower among patients with ocular toxoplasmosis comparing with control group (1,52 vs 4,18 pg/ml; p = 0,002). The level of IL-8 in blood was lower among patients with ocular toxoplasmosis comparing with control group (22,96 vs 94,3 pg/ml; p = 0,007). There were no correlations between analyzed cytokines and blood morphology or CRP.

Conclusions
The low level of IFN-γ and IL-8 in blood is important factor leading to reactivation of the ocular toxoplasmosis.

toksoplazmoza, cytokiny, patogeneza