2/2011

Opis przypadku

Gruźlica skóry powiek – opis przypadku

Anna Wyrwicka
Radosław Minias
Piotr Jurowski

Klinika Okulistyki i Rehabilitacji Wzrokowej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
Zakład Patomorfologii i Cytopatologii Klinicznej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
Zakład Diagnostyki Chorób Oczu Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
Klinika Oczna 2011, 113 (2): 172-174
Data publikacji online: 2011/06/29

Gruźlica jest swoistą chorobą wywoływaną prątkiem gruźlicy. Mimo że klasyczne zmiany gruźlicze dotyczą zazwyczaj układu oddechowego, może ona obejmować praktycznie każdy narząd czy tkankę. Pozapłucna lokalizacja zmian gruźliczych jest nierzadko trudna do rozpoznania. Potwierdza to przedstawiony przypadek niezwykle rzadko występującej gruźlicy powiek przebiegający z ujemnym odczynem tuberkulinowym, którego obraz kliniczny przypominał rozrost raka podstawnokomórkowego.

Tuberculosis is a bacterial infection caused by a germ called Mycobacterium tuberculosis. The bacteria usually attacks the lungs, but it can also affects other human organs or tissues. Localization of tuberculosis out of respiratory system is very rare and sometimes difficult to establish. Our patient finally diagnosed as lid tuberculosis with negative tuberculin reaction and clinical presentation as basal cell carcinoma of the lids, is a strong argument for that.

gruźlica skóry powiek, histopatologia, trudności diagnostyczne