4/2011

Opis przypadku

Dołek rozwojowy tarczy nerwu wzrokowego z makulopatią – opis przypadku

Ewa Poppe
Marzena Sajkowska
Krzysztof Bandzul

Oddział Okulistyczny Szpitala Wojewódzkiego w Łomży
Klinika Oczna 2011, 113 (4): 364-366
Data publikacji online: 2011/12/04

Celem doniesienia jest omówienie przypadku dołka rozwojowego tarczy n. II (ODP) u 51-letniego mężczyzny, z uchwyceniem momentu remisji zmian potwierdzonych badaniem OCT. Diagnozę postawiono na podstawie oftalmoskopii pośredniej i badania OCT. Dołek rozwojowy tarczy nerwu wzrokowego (n. II) to rzadka anomalia o podłożu genetycznym – mutacja genu PAX 2. Lokalizacja patologii i jej objawy są przyczynami trudności diagnostycznych, sugerują centralną surowiczą choroidopatię lub jaskrę. Nowoczesne, nieinwazyjne techniki diagnostyczne wykazały dwuwarstwową strukturę oraz nieprawidłowości na styku ciało szkliste–siatkówka o różnym charakterze. Obecność dołka rozwojowego tarczy n. II ma znaczenie prognostyczne co do rozwoju innych schorzeń siatkówki – np. otworu w plamce. Tylko w 25% przypadków dochodzi do samoistnej remisji objawów, pozostałe przypadki wymagają monitoringu i stosowania różnych metod leczniczych z witrektomią włącznie.

The aim of the article is to present the case of a fifty years old man suffering from congenital pit of the optic head with remission confirmed by OCT examination. The diagnosis was established after indirect ophtalmoscopy and OCT. Congenital pit of the head is a rare anomaly caused by the mutation of a PAX 2 gene. Location of the pathology and its symptoms cause difficulties in diagnosis and may indicate central serous choroidoretinopathy or glaucoma. Modern and non-invasive techniques show a two-layer structure at the edge of corpus vitreum and retina. Confirmation of congenital pit of the optic head has a prognostic value with other diseases of retina, such as hole of macula. Only 25% of cases have symptoms of remission without treatment. The rest require further monitoring and various methods of treatment, including vitrectomy.

dołek rozwojowy tarczy n II, surowicze odwarstwienie siatkówki, makulopatia