3/2012

Opis przypadku

Zapalenie wnętrza gałki ocznej w przebiegu kandydozy – opis przypadku

Joanna Kot
Żaneta Borowiec-Chłopek
Ewelina Lachowicz
Stefania Giedrys-Kalemba
Damian Czepita
Danuta Karczewicz

Katedra i Klinika Okulistyki Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie
Katedra i Zakład Mikrobiologii i Immunologii Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie
Data publikacji online: 2012/10/12

Cel: opis pacjenta z obustronnym grzybiczym zapaleniem wnętrza gałki ocznej oraz związanych z tym trudności diagnostycznych

i terapeutycznych.

Pacjent i metody: chory był diagnozowany z powodu obustronnego zapalenia wnętrza gałki ocznej. W związku z wyczerpaniem

możliwości diagnostycznych przyczyn infekcji pobrano materiał z komory ciała szklistego w celu oznaczenia antygenów Candida

testem immunoenzymatycznym. Na podstawie obrazu klinicznego i wyniku badania w leczeniu zastosowano terapię łączoną,

wprowadzając leczenie zachowawcze i chirurgiczne.

Wyniki: badanie dna oczu wykazało obecność „kłębków bawełny” w szklistce charakterystycznych dla kandydozy ocznej. Biorąc

pod uwagę wysokie miano antygenu mannanowego w materiale z ciała szklistego, włączono leczenie celowane w kierunku

Candida spp. z użyciem worykonazolu. Ostateczne rozpoznanie ustalono po wyhodowaniu Candida spp. z materiału uzyskanego

podczas witrektomii.

Wnioski: wysoki poziom antygenu mannanowego Candida spp. 4259,83 w szkliste może wskazywać na etiologię grzybiczą zapalenia wnętrza gałki ocznej.