1/2012

Opis przypadku

Zapalenie nerwu wzrokowego i siatkówki obojga oczu na tle kiły – opis przypadku

Katarzyna Piasecka
Jerzy Nawrocki
Zofia Michalewska

Department of Ophthalmology, III State Hospital by the name of Karol Jonscher in Lodz
Klinika Oczna 2012, 114 (1)
Data publikacji online: 2012/03/29

Wstęp
kiła jest układową chorobą przenoszoną drogą płciową, której częstość występowania znacznie zwiększyła się w ciągu ostatnich dwóch dekad. Objawy oczne w przebiegu kiły mogą pojawić się w każdym okresie trwania choroby. Mogą dotyczyć każdej ze struktur oka i pozostawać jedynym objawem toczącego się procesu chorobowego.

Opis przypadku
opis przypadku nagłego znacznego pogorszenia wzroku u 37-letniego pacjenta, u którego rozpoznano zapalenie nerwu wzrokowego i siatkówki obojga oczu. Badanie w lampie szczelinowej ujawniło symetryczny obrzęk tarczy nerwu wzrokowego w obojgu oczach oraz nieznaczny obrzęk okolicy plamkowej w oku prawym. W badaniu angiografii fluoresceinowej uwidoczniono zapalenie nerwu wzrokowego i siatkówki obojga oczu. Otrzymano pozytywne wyniki specyficznych dla kiły testów serologicznych. W wyniku zastosowanego leczenia (penicylina domięśniowo 2,4 mln j przez 5 dni oraz 1,2 mln j przez kolejne 21 dni) uzyskano poprawę ostrości wzroku i całkowite wycofanie się zmian na dnie oka.

Wyniki
w przypadku niewyjaśnionego obniżenia ostrości wzroku u pacjentów z zapaleniem nerwu wzrokowego i siatkówki należy zawsze wykonać badania w kierunku kiły. Właściwe rozpoznanie i leczenie mogą prowadzić do wyleczenia.

Purpose
Syphilis is a sexually transmitted, chronic, systemic infection of increasing prevalence. Ocular symptoms may develop at any stage of the disease process. This is to present a case of acute severe bilateral visual loss due to neuroretinitis with papillar oedema in an immunocompetent 37 years old patient.

Material and methods
Indirect ophtalmoscopy showed symmetrical papillar oedema in both eyes and macular oedema in the right eye. Fundus fluorescein angiogram was performed revealing neuroretinitis in both eyes. Syphilis specific serological test results were positive. The patient was treated with intramuscular injections of penicillin 2.4 mln U per day for 5 days followed by 1.2 mln U per day for total 26 days.

Results
His visual acuity improved to 1.0 in both eyes during 6 months follow up period. All pathological changes withdrew.

Conclusions
This case shows that patients with unexplained visual loss coexisting with neuroretinitis should be tested for syphilis. With proper antibiotic treatment recovery of visual acuity may be observed.

zapalenie nerwu wzrokowego, zapalenie siatkówki, kiła, kiła oczna