twitter
en ENGLISH
eISSN: 2719-3209
ISSN: 0023-2157
Klinika Oczna / Acta Ophthalmologica Polonica
Bieżący numer Archiwum Filmy Artykuły w druku O czasopiśmie Suplementy Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
SCImago Journal & Country Rank
3/2011
vol. 113
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Stan układu wzrokowego a postępy w nauce u dzieci w wieku 6-10 lat z obszaru Wielkopolski na podstawie badań przesiewowych narządu wzroku i badań ankietowych

Danuta Pieczyrak
1
,
Bogdan Miśkowiak
1

1.
Katedra Optometrii i Biologii Układu Wzrokowego Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
Klinika Oczna 2011, 113 (3): 243-248
Data publikacji online: 2011/10/01
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Wstęp
Dobre widzenie jest podstawowym warunkiem prawidłowego intelektualnego rozwoju. Cel: ocena wpływu parametrów układu wzrokowego na wyniki w nauce uzyskiwane przez dzieci – na podstawie danych otrzymanych od nauczycieli – i porównanie rezultatów tej oceny z wynikami badań przesiewowych i ankietowych przeprowadzonych wśród rodziców i nauczycieli.

Materiał i metody
Badania przesiewowe narządu wzroku w zakresie ostrości wzroku do dali, testu soczewki dodatniej, widzenia przestrzennego do bliży, widzenia barw, punktu bliskiego konwergencji i forii do dali przeprowadzono u 1138 uczniów (88 badanych w okularach) w wieku 6-10 lat. Przeprowadzono też badania ankietowe wśród rodziców i nauczycieli dotyczące stanu układu wzrokowego dzieci i zachowania dziecka w szkole. Uzyskano również informacje o ogólnej ocenie postępów w nauce badanych dzieci.

Wyniki
Dolegliwości ze strony układu wzrokowego częściej obserwowano u dzieci, które nie zaliczyły badania przesiewowego. Badanie przesiewowe zalicza większy odsetek dzieci lepiej uczących się niż dzieci gorzej uczących się.

Wnioski
Dla osiągania dobrych wyników w nauce istotne jest sprawne funkcjonowanie układu wzrokowego zarówno do dali, jak i bliży.



Introduction
Purpose: The study aimed at comparing results of the visual screening with school achievements and results of questionnaire studies.

Material and methods
Basic optometric tests, including visual acuity, phoria, stereo near vision, colour vision, near point of convergence and plus lens test were examined in 1138 children, 6 to 10 years of age, 88 pupils were examined in their glasses. Also questionnaire studies were conducted among parents and teachers, related to visual condition of studied children. For every of the children data were obtained on his/her school achievements.

Results
A relationship was demonstrated between visual complaints and results of the visual screening and also between school achievements and vision screening results.

Conclusions
The results corroborate the assumption that school achievements require efficient visual system in near and distant vision. Proper condition of the visual system exerts significant effects on educational and perceptive functions of a child.

słowa kluczowe:

badania przesiewowe, ostrość wzroku, test soczewki dodatniej, stereopsja, punkt bliski konwergencji, foria, postępy w nauce

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.