3/2016

Opis przypadku

Retinopatia nadciśnieniowa w przebiegu schyłkowej niewydolności nerek – opis przypadku

Magdalena Kal
Jerzy Mackiewicz

Klinika Okulistyki Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach
Klinika Chirurgii Siatkówki i Ciała Szklistego Uniwersytetu Medycznego w Lublinie
Data publikacji online: 2017/11/29

Przedstawiamy przypadek 26-letniej kobiety z przejściowym obuocznym pogorszeniem widzenia leczącej się na przewlekłą niewydolność nerek spowodowaną kłębuszkowym zapaleniem nerek. Pacjentka zapadła na chorobę podstawową w 2. roku życia. Doszło u niej do rozwoju nadciśnienia tętniczego spowodowanego chorobą nerek, nie była tego świadoma, ponieważ w ostatnich kilku latach zaprzestała kontrolowania parametrów nerkowych. Nadciśnienie tętnicze doprowadziło do rozwoju obustronnej retinopatii nadciśnieniowej zauważalnej w badaniu dna oka. Pacjentka była hospitalizowana w klinice nefrologii, w której poddano ją dializoterapii i wyrównano ciśnienie tętnicze. W klinice okulistyki była kontrolowana przez 9 miesięcy. Leczenie zasadniczej choroby spowodowało znaczące wycofanie się zmian na dnie oka i poprawę ostrości wzroku.

The case of 26-year-old woman with a transient deterioration of binocular vision secondary to chronic renal failure due to glomerulonephritis is presented. The patient reported the onset of the disease at the age of 2. As her kidney disease was poorly controlled, she developed renal hypertension followed by bilateral hypertensive retinopathy. The patient was hospitalized in the Department of Nephrology, where she received dialyses and her blood pressure was normalised. The follow up in the Ophthalmology Clinic was continued for 9 months. The treatment of her primary disease resulted in a significant resolution of retinopathy and improved her visual acuity.

retinopatia nadciśnieniowa, kłębuszkowe zapalenie nerek, niewydolność nerek