3/2016

Artykuł oryginalny

Ocena plamki w badaniu optycznej koherentnej tomografii u pacjentów po niepowikłanej fakoemulsyfikacji leczonych po zabiegu bromfenakiem, diklofenakiem lub deksametazonem

Joanna Gołębiewska
Joanna Ciszewska
Dorota Kopacz
Monika Turczyńska
Dariusz Kęcik

Department of Ophthalmology Medical University of Warsaw
Data publikacji online: 2017/11/29

Cel
ocena stanu plamki w badaniu optycznej koherentnej tomografii po niepowikłanej fakoemulsyfikacji u pacjentów poddanych różnej pooperacyjnej terapii przeciwzapalnej.

Materiał i metody
analizie poddano parametry plamki uzyskane metodą optycznej koherentnej tomografii u 50 chorych (średnia wieku 70,5 roku) po niepowikłanych zabiegach fakoemulsyfikacji zaćmy przeprowadzonych w Klinice Okulistyki Uniwersytetu Medycznego w Warszawie w okresie od marca 2012 do stycznia 2013. Pacjentów podzielono na trzy grupy – w zależności od zastosowanej pooperacyjnej terapii przeciwzapalnej: grupa T – stosowano 0,1% deksametazon (n = 17), grupa Y – stosowano 0,09% bromfenak sodu (n = 16), grupa D – stosowano diclofenac (n = 17). Analizie poddano skany plamki wykonane przed operacją, a następnie po 1., 7., 30. i 90. dniu od zabiegu. Ocenie poddano centralną grubość siatkowki, objętość dołka i całkowitą objętość plamki. Analizę statystyczną przeprowadzono z wykorzystaniem programu SAS 9.2, a wykresy sporządzono z wykorzystaniem programu Statistica 12.

Wyniki
po 30. dniu od operacji odnotowano wzrost grubości centralnej części siatkówki. U badanych z poszczególnych grup nie stwierdzono różnic w grubościach siatkowki.

Wnioski
pomimo stosowania miejscowej terapii przeciwzapalnej po niepowikłanej fakoemulsyfikacji wzrasta grubość siatkówki w okolicy plamki, niezależnie od grupy stosowanych leków.

Aim
To assess macular thickness and volume using optical coherence tomography in patients treated with different anti-inflammatory agents after uneventful phacoemulsification.

Material and methods
We analysed macular parameters using optical coherence tomography in 50 consecutive patients (mean age 70.5 years) who underwent uneventful phacoemulsification cataract surgery at the Ophthalmology Department, Medical University of Warsaw between March 2012 and January 2013. Patients were divided into 3 groups, according to 3 different anti- -inflammatory agents used during the postoperative period: group T receiving dexamethasone 0.1% (n=17), group Y receiving bromfenac sodium 0.09% (n=16) and group D receiving diclofenac sodium (n=17). We evaluated macular scans obtained the day before surgery and on days 1., 7., 30. and 90. postoperatively. Central subfield thickness, cube volume and cube average thickness were measured during the optical coherent tomography. The data was analysed statistically using the SAS 9.2 software. The graphs were prepared using the STATISTICA 12 software.

Results
A significant increase in central subfield thickness was observed on day 30. postoperatively. However, there were no statistically significant differences in macular thickness between the study groups.

Conclusions
Central retinal thickness increases after uneventful phacoemulsification despite active anti-inflammatory treatment and irrespective of the drug class used.

fakoemulsyfikacja, leki przeciwzapalne, optyczna koherentna tomografia (OCT)