4/2012

Danuta Karczewicz

Departament of Ophthalmology, Pomeranian Medical University, Szczecin, Poland
Data publikacji online: 2012/12/12

Cel: ocena funkcji wzroku 3 i 6 miesięcy po operacji zaćmy z mikrocięcia (MICS) z wszczepieniem wieloogniskowej, hybrydowej

soczewki Acri.LISA 366D.

Metody: trzy i sześć miesięcy po obuocznej operacji zaćmy metodą MICS u wyselekcjonowanych 20 pacjentów (40 oczu) oceniono chirurgicznie indukowany astygmatyzm (SIA – analiza wektorowa), obuoczną UDVA, UNVA i UIVA (logMAR), niezależność

od okularów, czułość kontrastową (CS- CSV-1000), objawy subiektywne, stopień zadowolenia pacjenta (Type Questionnaire)

i powikłania.

Wyniki: trzy i sześć miesięcy po zabiegu SIA wynosił kolejno 0,55 i 0,58 D. Trzy miesiące po operacji średnia obuoczna UDVA

nie różniła się istotnie od tej, którą mierzono w 6. miesiącu (-0,10 ± 0,17 versus -0,14 ± 0,11; p = NS). Wszyscy pacjenci

uzyskali bardzo dobrą funkcję wzroku do różnych odległości i byli całkowicie niezależni od okularów. Mezopowa CS do dali i fotopowa do dali i bliży mieściły się w granicach normy wiekowej i nie uległy zmianom. Niski stopień glare/halo wystepował u 75%

pacjentów. Ogólnie poziom zadowolenia pacjentów był bardzo wysoki (9.05/10). Nie zaobserwowano powikłań pooperacyjnych.

Wnioski: zastosowanie wieloogniskowej soczewki Acri.LISA 366D u wyselekcjonowanych pacjentów z zaćmą przyniosło bardzo

dobre wyniki funkcji wzroku, wysoki poziom zadowolenia pacjenta i niezależność od okularów.

Purpose: To evaluate 3 and 6 months binocular visual outcomes after microincision cataract surgery (MICS) with implantation

of multifocal, hybrid Acri.LISA 366D IOLs.

Material and methods: Three and six months after bilateral MICS with Acri.Lisa 366D implantation, 40 eyes of 20 patients were

evaluated for surgical induced astigmatism (SIA – vector analysis), binocular UDVA, UNVA and UIVA (logMAR), spectacle independence, contrast sensitivities (CS-CSV-1000), subjective symptoms, patient satisfaction (Type Questionnaire) and complications.

Results: Three and six months after surgery, SIA was equal 0.55 D and 0.58 D subsequently. Three months postoperatively

mean binocular UDVA did not differ significantly from the six-month follow-up (-0.10 ± 0.17 versus -0.14 ± 0.11; p = NS). All

patients had very good spectacle-free visual function at all distances and were totally spectacle independent. Mesopic distance

and photopic distance and near CS were within normal age-matched limits at both follow-ups and did not change during observation time. A low degree of glare/halo was detected in 75% of subjects. Overall patient satisfaction was very high (9.05/10).

There were no postoperative complications.

Conclusions: Multifocal Acri.LISA 366D IOL implantation in selected cataract patients provides a very good visual outcome,

a high level of patient satisfaction and spectacle-free visual function.