3/2011

Artykuł oryginalny

Ocena funkcji wzroku 3 i 6 miesięcy po wszczepieniu dyfrakcyjnej i refrakcyjnej soczewki wieloogniskowej w procedurze „mix and match”

Wojciech Lubiński
Karolina Podborączyńska-Jodko
Jolanta Gronkowska-Serafin
Danuta Karczewicz

Department of Ophthalmology, Pomeranian Medical University, Szczecin, Poland
Klinika Oczna 2011, 113 (3): 209-215
Data publikacji online: 2011/10/01

Wstęp
Cel: Ocena funkcji wzroku 3 i 6 miesięcy po operacji zaćmy ze wszczepem wieloogniskowej soczewki refrakcyjnej (ReZoom) do oka dominującego i dyfrakcyjnej (Tecnis) do oka przeciwległego z zastosowaniem zasady „mix and match”.

Materiał i metody
W 40 oczach, u 20 kolejnych pacjentów, 3 i 6 miesięcy po obuocznej operacji zaćmy oceniono obuocznie UDVA, UNVA i UIVA (logMAR), niezależność od okularów, czułość kontrastową (CS), widzenie stereoskopowe, objawy niepożądane, stopień zadowolenia pacjenta i powikłania.

Wyniki
Trzy miesiące po operacji średnia obuoczna UDVA nie różniła się od 6-miesięcznej obserwacji (-0.13 ± 0.08 vs -0.18 ± 0.08; p = NS). Wszyscy pacjenci osiągnęli obuoczną UNVA 0.0 w badaniach kontrolnych. Średnia obuoczna UIVA znacząco poprawiła się z 0.06 do 0.0 (p<0.027) 6 miesięcy po operacji. Wszyscy pacjenci uzyskali bardzo dobrą funkcję wzroku w różnych odległościach bez okularów i byli od nich całkowicie niezależni. CS w różnych adaptacjach mieściła się w granicach normy wiekowej. Sześć miesięcy po operacji dla niektórych częstotliwości przestrzennych wyniki CS były znacząco lepsze niż 3 miesiące po zabiegu (p<0.05). Widzenie stereoskopowe było prawidłowe. Niski stopień glare/halo został wykryty u 75% pacjentów. Ogólny stopień zadowolenia pacjentów był bardzo wysoki (9.6/10). Nie zaobserwowano powikłań pooperacyjnych.

Wnioski
Zastosowanie wieloogniskowych soczewek zgodnie z zasadą „mix and match” u wybranych pacjentów z zaćmą przynosi doskonałe wyniki funkcji wzroku, wysoki stopień zadowolenia pacjenta i niezależność od okularów. Okres neuroadaptacji trwający przynajmniej 6 miesięcy jest konieczny do osiągnięcia lepszej funkcji oczu.

Introduction
Purpose: To evaluate 3 and 6 months binocular visual outcomes after cataract surgery using a multifocal IOL “mix and match” approach, with a refractive (ReZoom) IOL in the dominant eye and a diffractive (Tecnis) IOL in the fellow eye.

Material and methods
Three and 6 months after bilateral cataract surgery, 40 eyes of 20 patients were evaluated for binocular UDVA, UNVA and UIVA (logMAR), spectacle independence, contrast sensitivities (CS), stereoscopic vision, subjective symptoms, patient satisfaction and complications.

Results
Three months after surgery mean binocular UDVA did not differ from the six-month follow-up (-0.13 ± 0.08 vs. -0.18 ± 0.08; p = NS ). All patients achieved binocular UNVA of 0.0 at both follow-ups. Mean binocular UIVA improved significantly from 0.06 to 0.01 (p<0.027), 6 months after surgery. All patients had very function at good visual all distances and were totally spectacle independent. CS under various conditions was within normal age-matched limits at both follow-ups. For some spatial frequencies six months postoperative results were significantly better than for the 3 months follow-up (p<0.05). Stereoscopic vision was normal. A low degree of glare/halo was detected in 75% of subjects. Overall patient satisfaction was very high (9.6/10). There were no postoperative complications.

Conclusions
Mixing and matching multifocal IOLs in selected cataract patients provides an excellent visual outcome, a high level of patient satisfaction and spectacle-free visual function. A period of neuroadaptation lasting at least six months is necessary to obtain better visual function results.

operacja zaćmy, procedura „mix and match”, ReZoom IOL implantacja, Tecnis IOL implantacja, ocena funkcji wzroku, neuroadaptacja