1/2012

Opis przypadku

Objawy oczne towarzyszące klinicznie znaczącemu zwężeniu tętnicy szyjnej

Agnieszka Rozegnał-Madej
Emilia Bielecka
Anna Święch-Zubilewicz
Tomasz Żarnowski
Wacław Karakuła
Tomasz Zubilewicz

Katedra i Klinika Okulistyki Uniwersytetu Medycznego w Lublinie
Katedra i Klinika Chirurgii Naczyń i Angiologii Uniwersytetu Medycznego w Lublinie
Klinika Oczna 2012, 114 (1)
Data publikacji online: 2012/03/29

Celem niniejszej pracy jest przedstawienie objawów ocznych towarzyszących zwężeniu tętnic szyjnych, ich patogenezy, możliwości diagnostycznych i terapeutycznych. Tętnice szyjne są główną drogą zaopatrującą w krew mózg i narząd wzroku. Klinicznie

istotne zwężenie tętnic szyjnych głównie spowodowane jest zaawansowanym procesem miażdżycowym. Najczęściej spotykane objawy neurologiczne to przemijające objawy niedokrwienia mózgu, okulistyczne zaś to epizody nagłego, przejściowego

zaniewidzenia. Pozostałe patologiczne zmiany oczne obejmują zatory i zakrzepy siatkówki, przednią niedokrwienną neuropatię

nerwu wzrokowego, oczny zespół niedokrwienny lub jaskrę. Najgroźniejsze powikłania to udar niedokrwienny mózgu, utrata

widzenia, a nawet śmierć chorego. Do podstawowych badań diagnostycznych należą: badanie kliniczne, USG Doppler tętnic

szyjnych, angiografia rezonansu magnetycznego oraz angiografia naczyń siatkówki. W przypadku podejrzenia lub potwierdzenia

znaczącego zwężenia tętnic szyjnych chorego należy niezwłocznie skierować do chirurga naczyniowego w celu wdrożenia odpowiedniego leczenia.

The aim of the study was to show ocular manifestations in carotid artery occlusive disease, with pathogenesis, diagnostic

and therapeutic abilities of this changes. Carotid arteries are the main route by which the blood is supplied to the cerebrum

and eyes. Clinical significant carotid artery stenosis is mainly caused by atherosclerosis. Most frequent neurological symptoms

are transient ischemic attacks (TIA) and temporary visual loss (amaurosos fugax) are most common ocular symptoms. Other

ocular pathologies in fundus examination are retinal embolies, retinal vein occlusion, anterior ischemic optic neuropathy, ocular

ischemic syndrome or glaucoma. Most dangerous complications are stroke, blindness, or even patients death. Besides clinical

examination the diagnosis is usually confirmed by carotid artery color Doppler ultrasound, magnetic resonance angiography and

retinal fluorescein angiography. It is important to refer a patient with suspected or confirmed significant carotid artery stenosis

for appropriate evaluation and treatment to a endovascular surgeon.

zwężenie tętnicy szyjnej, oczny zespół niedokrwienny