1/2016

Artykuł przeglądowy

Zastosowanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych w leczeniu retinopatii cukrzycowej

Grażyna Malukiewicz
Joanna Stafiej
Hanna Lesiewska
Bartosz Sikorski

Department of Ophthalmology, Nicolaus Copernicus University, Toruń, Ludwik Rydygier’s Collegium Medicum, Bydgoszcz
Data publikacji online: 2017/11/29

Wstęp
cukrzycowy obrzęk plamki, jeden z objawów retinopatii cukrzycowej, występuje częściej w przebiegu cukrzycy typu 2. Uważa się, że reakcje zapalne odgrywają główną rolę w jego patogenezie. W ciele szklistym pacjentów z zaawansowaną retinopatią cukrzycową stwierdzono podwyższone stężenie cytokin. Niesteroidowe leki przeciwzapalne hamują katalityczną aktywność izoenzymów cyklooksygenazy COX-1 i COX-2, kluczowych enzymów procesów zapalnych.

Cel
przedstawienie aktualnego stanu wiedzy na temat zalet i ograniczeń niesteroidowych leków przeciwzapalnych w leczeniu retinopatii cukrzycowej.

Wnioski
niesteroidowe leki przeciwzapalne mogą być rozważane jako dodatkowe w leczeniu retinopatii cukrzycowej, zwłaszcza z obrzękiem plamki.

Introduction
Diabetic macular edema, a manifestation of diabetic retinopathy, occurs more frequently in type 2 diabetes mellitus. There is evidence that inflammation plays a prominent role in the pathogenesis. A number of pro-inflammatory cytokines are consistently elevated in the vitreous of patients with advanced stages of diabetic retinopathy. Nonsteroidal anti-inflammatory drugs inhibit the catalytic activity of the cyclooxygenase isoenzymes COX-1 and COX-2, the key enzymes in inflammatory processes.

Purpose
To present current knowledge of benefits and limitations of using nonsteroidal anti-inflammatory drugs in diabetic retinopathy.

Conclusions
Nonsteroidal anti-inflammatory drugs may be considered as an adjuvant treatment in diabetic retinopathy especially in patients with diabetic macular edema.

retinopatia cukrzycowa, cukrzycowy obrzęk plamki, niesteroidowe leki przeciwzapalne