4/2016

Opis przypadku

Wstrząs anafilaktyczny po podaniu Aprokamu do komory przedniej podczas operacji zaćmy – opis przypadku

Waldemar Kędziora
Tomasz Żarnowski

Oddział Okulistyczny Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego im. Papieża Jana Pawła II w Zamościu
Klinika Diagnostyki i Mikrochirurgii Jaskry Uniwersytetu Medycznego w Lublinie
Data publikacji online: 2017/11/29

Stosowanie Aprokamu (cefuroksym) w antybiotykowej profilaktyce okołooperacyjnej podczas operacji zaćmy zmniejsza znacząco ryzyko zakażenia wewnątrzgałkowego. W związku z coraz powszechniejszym stosowaniem tego leku, który jest podawany do komory przedniej na koniec operacji zaćmy, należy pamiętać o rzadko występującym, ale niezwykle groźnym powikłaniu w postaci wstrząsu anafilaktycznego. Dlatego ważne jest dokładne zebranie wywiadu od chorego odnośnie do uczuleń i prześledzenie dostarczonej przez pacjenta dokumentacji medycznej z wcześniejszego leczenia.

Intracameral application of Aprokam (cefuroxime) during cataract surgery is documented to significantly reduce the incidence of endophthalmitis. It is very important to consider its very rare but potentially very dangerous complication, that is anaphylactic reaction of varying severity in patients at risk of such allergy. It is necessary to take a detailed history and check all relevant medical records concerning previous treatment to avoid this complication.

wstrząs anafilaktyczny, operacja zaćmy, aprokam, cefuroksym