3/2016

Opis przypadku

Postępowanie w przypadku rozmiękania rogówki u chorego na długo trwające reumatoidalne zapalenie stawów – opis przypadku

Małgorzata Mimier
Dawid Janczak
Aneta Hill-Bator
Agata Sebastian
Grażyna Wiland
Marta Misiuk-Hojło

Department and Clinic of Ophthalmology, Wroclaw Medical University, Poland
Division of Oncology and Palliative Care, Faculty of Health Science, Wroclaw Medical University, Poland
Department of Rheumatology and Internal Medicine, Wroclaw Medical University, Wrocław, Poland
Ophthalmology Clinic „M-Med.”, Wrocław, Poland
Data publikacji online: 2017/11/29

Rozmiękanie rogówki jest rzadkim powikłaniem reumatoidalnego zapalenia stawów, szczególnie źle rokującym. Szybki postęp choroby i nieprzewidywalna odpowiedź na zastosowane leczenie, które jest uzależnione od stanu ogólnego pacjenta i nasilenia choroby podstawowej, czynią każdy przypadek wyzwaniem dla lekarzy i wymagają współpracy okulistów i reumatologów. Prezentujemy przypadek rozmiękania rogówki u 58-letniej pacjentki z wieloletnią historią reumatoidalnego zapalenia stawów leczonej z sukcesem metodami farmakologicznymi – kortykosteroidami i metotreksatem, oraz za pomocą chirurgicznej interwencji okulistycznej.

Corneal melting is a rare ocular complication of rheumatoid arthritis, associated with poor prognosis. Rapid course of the disease and unpredicted treatment response, which depends on a patient general state and disease severity, make every case a challenge and requires a cooperation between ophthalmologists and rheumatologists. We present a case of a 58-year-old woman with corneal melting, who was successfully treated with systemic corticosteroids and methotrexate, along with ocular surgery.

reumatoidalne zapalenie stawów, rozmiękanie rogówki, perforacja rogówki, przeszczep rogówki