1/2019

Artykuł przeglądowy

Oczna postać sarkoidozy – przegląd piśmiennictwa

Katarzyna Nowik
Kamil Nowik
Justyna Izdebska
2, 3
Jacek P. Szaflik
2, 3

Private Ophthalmological Medical Practise Head: Mr Konrad K. Dobrzynski Manager of Outpatient Clinic
SPKSO Ophthalmic University Hospital, Warsaw, Poland Head: Professor Jacek P. Szaflik, MD, PhD
Department of Ophthalmology, Medical University of Warsaw, Warsaw, Poland Head: Professor Jacek P. Szaflik, MD, PhD
Data publikacji online: 2019/06/05

Sarkoidoza jest wielosystemową, ziarniniakową chorobą o nieznanej etiologii, która może objąć procesem zapalnym każdy narząd człowieka. Postać oczna sarkoidozy może wystąpić nawet u 70% chorych. Celem pracy jest opis objawów okulistycznych oraz neurookulistycznych mogących wystąpić w tej jednostce chorobowej ze szczegółowym podziałem na możliwe zaangażowanie poszczególnych struktur ocznych. W tym celu przejrzano artykuły w języku angielskim, posługując się bazą danych Pubmed, MEDline, Google Scholar. Według piśmiennictwa do najczęstszych objawów okulistycznych, które mogą wystąpić w przebiegu sarkoidozy, należy ziarniniakowe zapalenie przedniego odcinka błony naczyniowej. Wczesne rozpoznanie i włączenie odpowiedniego leczenia mogą uchronić pacjentów przed wystąpieniem późnych powikłań w postaci trwałego uszkodzenia wzroku oraz powikłań ze strony innych narządów.

Sarcoidosis is a systemic granulomatous disease of unknown aetiology, which may affect every organ. Ocular manifestation of sarcoidosis may be diagnosed in as many as 70% of patients. The objective of this work was to describe the ophthalmological and neuro-ophthalmological symptoms, which may occur in this disease, with a detailed division into eye structures. For this purpose, a search was conducted in the Pubmed, MEDline and Google Scholar databases to find the appropriate articles, which described investigation of sarcoidosis, ocular symptoms rate in sarcoidosis and were written in English. According to the literature the most frequent ocular manifestation of sarcoidosis is granulomatous anterior uveitis. Only early diagnosis and proper treatment may protect patients from late complications, leading to permanent damage to eyesight and complications in other organs.

sarkoidoza oczna, neurosarkoidoza, ziarniniaki